perjantai 31. elokuuta 2012

Kiitos, iPad!



Maanantaina yksi kakkosluokan oppilaistani tuli kouluun käsi kantositeessä. Poika oli kaatunut viikonloppuna pyörällä, minkä seurauksena kirjoituskäsi oli murtunut. Hetken jo ehdin pohtia, miten kaikilla eri tavoilla pojan opetusta eriytän ja millaisia vaihtoehtoisia toimintamuotoja oppitunneille keksin seuraavan kolmen viikon ajan, kun kirjoituskäsi on kipsissä. Onneksi rinnakkaisluokkani Anne-opettaja muistutti minua koulussamme olevista iPadeista, jotka on hankittu muun muassa tällaisissa tilanteissa apuna käytettäviksi.

Niimpä heti maanantaiaamuna hain iPadin pojalle ja perustimme erilaisia muistioita eri oppiaineita varten. Mitään erityistä motivointia työntekoon ei tarvittu, laite itsessään jo motivoi niin hyvin. Luokan muissa oppilaissa yhden oppilaan saama iPad aiheutti luonnollisestikin aluksi kateutta, mutta viikon edetessä oppilaat ovat kiinnittäneet koko ajan vähemmän ja vähemmän huomiota iPadiin.

Erityisesti äidinkielen tunneilla iPad on ollut suuri helpotus. Muiden tehdessä tehtäviä Alaskan harjoitusvihkoon, kätensä loukannut poika on tehnyt samat harjoitukset koneella tehtävien vastauksille perustettuun muistioon. Muistio tallentaa tekstit automaattisesti, joten kakkosluokkalaisen ei tarvitse murehtia tekstien häviämisestä. Kuviksen tunnilla olemme käyttäneet hyväksi iPadiin ladattua piirustusohjelmaa. Matikan tunneilla konetta ei ole tällä viikolla vielä käytetty, mutta ehkäpä jo ensi viikolla kokeilemme sitäkin.

IPadin ansiosta kätensä loukannut poika on siis voinut työskennellä lähes normaalisti ja opettaja on säästynyt ylimääräiseltä työltä. Laite on helppokäyttöinen ja kätevän kokoinen.  

Anitta

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti